Nothing special Bout me..daaaaaa

My photo
music addict.food lovers .coff-a-holic.daddy's little girl.book lovers.Food lovers ..Love photography

January 19, 2011

Dialek yang mengelirukan

Assalamualaikum. Hari ni aku nak citer mengenai dialek2 masyarakat Malaysia yang berbeza antara satu sama lain. Di Malaysia terdapat banyak sangat dialek misalnya dialek Kelantan, dialek Terengganu, dialek Sabah, dialek Sarawak & dialek Perlis, Pulau Pinang, Kedah & Perak Utara dan lain-lain. Apa yang aku nak ceritakan kat sini adalah kekeliruan masyarakat terhadap setiap dialek tersebut. Walaupun setiap dialek adalah berbeza, namun kita tidak boleh mengatakan bahawa dialek tersebut adalah salah. Tak Boleh ok!!! Jgn kata dialek kelantan tak best, dialek Kedah bunyi ntah pape. Salah..salah. Setiap dialek mempunyai keunikan & keistimewaan yg tersendiri. Kita seharusnya menerima setiap dialek & belajar memahami dialek-dialek tersebut bagi menambahkan ilmu pengetahuan. Mulai skrg, jgn menghina setiap dialek orang lain. Semua dialek yg digunakan adalah sama & tak pernah wujud dialek yang berstatus rendah & berstatus tinggi.

okay, apa yang mengelirukan mengenai dialek ini ???

Situasi pertama
Aku berasal dari Pahang dan lebih menjurus kepada dialek pantai timur. Roomate aku, Ain berasal dari Johor.

Ain : "Akak, tolong anu kan tu".(sambil menunjuk barang yg diingini. Cth, buku)
Aku : hah??? anu??Apa cakap lucah ni??? eeee geli lah. (bagi masyarakat pantai timur, anu
bermaksud kemaluan). Aku mula kompius.
Ain : Bila plak Ain ckp lucah, Ain mintak buku tu..tolong anu kan je
Aku : (Dlm hati berkata "tak dpt bayangkan kalau perkataan "anu" disebut secara awam di pantai timur) hahahahha

Setelah gaduh-gaduh mengenai perkataan tersebut, barulah aku tahu bahawa perkataan anu dalam dialek Johor bermaksud tolong berikan sesuatu/barang tersebut. Sebagai cth : tolong anu kan itu (sambil tangan menunjuk ke arah ikan yang hendak dibeli)

Situasi kedua
Aku menghadiri majlis perkahwinan sepupuku di Kedah. Masa tu aku sekolah lagi & tak tahu sgt pasal dialek2 ni.

Aku : akak sekarang belajar mana?
Sepupu : akak belajar Universiti Malaysia Sabah.
Aku : wooooo jauhnya, bestlah asyik naik flight je. Masa mula-mula msuk U, family hantar ke?
Sepupu : Taklah, akak pergi sendiri, sensorang..ermmm dlm flight asyik duk teriak je..duk teriak sorang-sorang la.
Aku : teriak??? ishh tak malunya memekik sorang-sorang dlm flight. Org lain tak marah ke akak memekik sorang-sorang.
Sepupu : hahahahah ( ketawakan aku) teriak tu menangis la..

memang teriak juga membawa maksud tangis tapi perkataan teriak jarang disebut utk mengambarkan seseorang menangis. Perkataan teriak selalu diguna bagi mengambarkan perbuatan memekik & melaung dgn suara yg kuat dan keras.

Situasi tiga
Kehidupan berjiran, mmg selalu la aku bersembang-sembang dgn akak sebelah rumah ni. Akak ni berasal dari Terengganu.

akak : hai, awal bangun jemur kain, yang lain mana, tidur lagi ke? (masa tu lpas Subuh, aku ter"rajin" basuh kain)
aku : haaa..saje jemur pagi-pagi, nanti cpat kering.Lepas tu, kami bersembang berbasa-basi.
akak : Akak ni sejak mkn produk kesihatan ni, badan segar, muka berseri, lenguh semua hilang. Yang paling best, dah tak sakit pinggan dah.
aku : aku mula kompius, sakit pinggan??? Setahu aku pinggang & pinggan membawa maksud yg berlainan. Aku pon senyum jela.

Aku pon tak tahu kenapa kdgkala org Ganu suka membuang huruf "g" dibelakang perkataan. Bukankah dialek Terengganu selalu ada "g" dibelakang perkataannya. Cthnya spt makan menjadi makang, ikan menjadi ikang...Jom kita tanya org Ganu.

Sebenarnya banyak lagi dialek yg sangat berbeza bagi setiap masyarakat. Misalnya, perkataan belajar bagi masayarakat Kelantan disebut sebagai "mengaji". Mengaji bukan sahaja memberi maksud membaca Al-Quran tetapi juga belajar. Selain itu, sahabat @ rakan dalam dialek Kelantan disebut sebagai saing. Bukan bersaing okay!.

Kesimpulannya, setiap negeri memiliki dialek yang tersendiri. Dialek inilah yg menjadikan budaya mereka itu menjadi lebih unik & istimewa. Tak perlu malu utk menggunakan dialek masing-masing. Berbanggalah anda kerana mempunyai dialek tersebut.

p/s : Ajarlah rakan-rakan anda mengenai dialek yang anda miliki supaya tidak berlaku kesukaran dikemudian hari. Semakin banyak perkara baru yg kita ketahui, semakin berkembang ilmu pengetahuan kita. Semakin berkembangnya ilmu kita, semakin mudah utk kita menjalani kehidupan. Bukankah pepatah Inggeris ada menyebut " Sharing is caring".





No comments: