Nothing special Bout me..daaaaaa

My photo
music addict.food lovers .coff-a-holic.daddy's little girl.book lovers.Food lovers ..Love photography

December 10, 2010

Tips untuk Mereka yang Malas Belajar...

Bestnya ada bilik mcm ni..tggu la ada rumah sendiri nanti..akan ku bina sebuah library sperti ini.suka suka sukaaaaaaaaaaa....

Assalamualaikum W.b.t..( tetiba je baik ari ni) ehem2..syukur ke hadrat illahi( asal aku ni mcm nak tulis surat plak ni)..adehhh...takkan lepas exam dah mental kot.hehhehhe..sebenarnya nak bgtau arini aku abis exammmmmm..yehaaa..sonok nampak?? sonok la sangat, result pom blom kuar..huhuhuhu..akhirnya barulah boleh nak bukak fb, baca magazines, tgok movie puas2, hang out, shopping2...rasa lega sangat..erm, cam biasa la exam ada yg susah..ada yg senang..klu yg senang happy nya rasa..tapi klu dapat yg susah, balik umah meraung2 tak hingat...oooo nasib baik tak down sgt..tgok soalan exam yg susah tu..mak aiii, rasa nak meraung dlm exam hall tu jgak..dahla tyme paper susah tu hujan, ribut petir berdentam-dentum....erm, dahla aku ni fobia ngan number, tetiba soalan number la plak yg banyak nak kuar..tgok?? skrg apa jadi??..dah tertukar2 formula..padan muka aku..sape suh fobia number..ok lah, sbenarnya klu aku ni berusaha lebih sikit dari awal sem,takkan jadi macam ni.okey sempena tahun baru ni..cewahhh azam la babe..(mntak2 azam kli ni tercapai)..bahawasanya saya, akan belajar bersungguh-sungguh untuk mendapatkan ilmu yang bermanfaat serta keputusan yg membanggakan kedua ibu bapa serta pensyarah yang saya kasihi...hehheheh (klu berikrar dpn ibu & abah ni, mau tergelak terguling2 ni, hahhaha).ok la, tak nak banyak cakap..saya nak share tip belajar utk Student2 yang tak brape nk pndai mcm saya & malas macam saya..(rasanya dak2 UM ni bijak-bijak belaka)opsss terperasan plak..kihkihkih..maaf bukk..

tips nya adalah..taraaaaaaaaaaa:

1. anda kena paksa diri anda utk belajar macam saya.hahhaha..( walaupun ngantuk ke, perasaan nak tido tu melebih2 ke, atau asek terbayang nk g shoppin & tgok movies mcm saya..haaa plg pnting, jgn bukak fb, klu nak bukak , dlm 5 min je okayyy?? sbbnya sy tau klu anda bukak fb, mesti 5 jam kan?? hahhaha (samala mcm sy dulu ok)..ini petua dari bf & bestfren saya...( aku jadi tension tgok diorg ni belajar..dari kul 9 pagi smpai 12 mlm duduk dgn statik kat meja stdy, tak bcakap dgn org, makan bila perlu & berak bila perlu)..dan hasilnya, pointer mereka tak mainla setakat 3.00-3.40 ni..Hasilnya 3.60-4.00....( ha, kau jawab..jawab!!!!) (aku ngah jeles ni)!!!!

2. ni tips dari bestfren sorg lg aka my roomates atau teman sebantal..eh eh silap, teman setidur...disebabkan course dia ( History) memerlukan hafalan yg memang umpppphhh tak tau nk ckp, aku pelik bila dia dapat hafal semua fakta sejarah siap tarikh2 & nama2 orang..klu setakat nama Ali bin Abu, aku pon tak la kesah sgt kan..ni nama yg mmg payah2 versi italy, arab semua..aiyoooo mmg mantap mber aku sorg ni...klu aku la zaman sekolah2 dulu klu ingat tarikh, just ingat tahun je 1987, 1957..pendek kata, setakat sejarah Malaysia ni mmg kacang la bgi dia..sbbnya aku pon da belek2 tgok sejarah barat yg dia belajar..nak termuntah aku tgok sbb byk sgt..dia ada bgi tips mcm mna nak ingat semua fakta then muntahkan masa exam..haa...rahsianya, kita baca mcm baca novel, kiranya mcm kita bercerita la.then baca sambil dengar lagu?? anda boleh buat tak?? separuh org mngkin tak bole, tapi ada kbenarannya jgak tips ini, sbb dulu masa kat Uitm, sorg pnsyarah aku ni suka psg lagu time mngajar smpai aku jadi rimas lemas..terpaksa la aku tebalkan telinga dgr lagu sambil belajar..Menurut fakta la, bila kita dengar lagu sambil membaca & menghafal, kita akan berasa terganggu dgn stuasi tersebut ttpi ia merupakan halangan & cabaran yg kita kena adapt...means, bila exam, tetiba kita mental block, kita akan mudah mengeluarkan apa yg kita hafal tu...sila mencuba..

3. biasanya budak2 tak pndai ni tak suka baca2 buku time exam..caranya mudah saja..selain tidak membebankan, tidak memberatkan, simple dan sempoi..hhaaha..senang aje, anda amik kertas A4 banyak2, sediakan pen merah pen biru, u marah I LoVe u.hhhahha(gurau je) ok2 serious. sediakan pen warna-warni & buat notes kecik2..suka hati u ollss la nak tulis apa asalkan ia berkaitan dgn apa yg korg belajar..lepas tu, korang dikehendaki baca notes tu wlau dmana korg berada ( mudah kan sbb notes tu dah dilipat2 so bole masuk dlm poket)..

4. lepas tu kan kan, korg rajin2 kanlah bertanya pada lecture & mber2 yang rapat ngan lecture manalah tau ada hint2 soalan pe yg kuar.hahhahhah....

5. ini tips dari roomate jgak..dia ni kira teror jgak la..pointer power tu babe..dia ckp, klu awk mmg tak paham sesuatu perkara tu, awk hafal banyak2 kli smpai nak termuntah pon takpe..jgn hafal byk2, tapi hafal sikit..satu ayat, satu ayat smpai jadi satu esei.haaaaaaa gtu...Prof sy ada jgak pesan pda saya baru2 ni, dia ckp, "awak baca apa yg saya cakap ni sampai 10x "...lepas da hafal tu, tutup mata, bayangkan balik...

akhir sekali tips dari sy sendiri, banyakkan la berdoa pada Allah semoga setiap yg kita lakukan berjalan dgn lancar..sape yg bole tolong kita, klu bukan Allah SWT...mintak kuatkan daya ingatan kita & tingkatkan kefahaman kita spaya dapat mnjawab dgn baik..Amin...

No comments: