Nothing special Bout me..daaaaaa

My photo
music addict.food lovers .coff-a-holic.daddy's little girl.book lovers.Food lovers ..Love photography

December 29, 2010

saya Nak FIT

haiiii..hari ni nak cter cikit pasal aktiviti aku mggu ni..tak tau apa kena ngan aku mggu ni, sjak2 nak balik KL ni, baru terhegeh2 nak exercise la, nak joging la, nak kurus la, nak fit la..ntah pape je kan kan..maklumlah badan da mngembang sbb asik makan je 3 minggu ni.padan muka kau.hahhah..ok, sbg seorg perempuan yg tak tahu mnda pasal exercise ni, so, aku pon buat la exercise hentam keromo, apa kejadah kan..patut la kau tak kurus2 nadia..hehheheh..so, aku pon jogging2 la atas treadmill..mak aiiii 20 minit je larat ok..pastu aku da surrender..camne ni?? camne nak body macam Angelina Jolie ni..tak boleh tak boleh..kna kuattt jugak..so, tnpa malu & segan, aku pun tulis kat status FB, " out, jogging.macam mana nak pakai dumbbell dgn btul? adakah angkat dumbbell & angkat , then tahan 15 minit..pastu turunkan".dan tak sangka ramai jgak mber2 yg nak tolong aku mnjalankan aktiviti berfaedah ini.terima kasih kawan2..ada yg tergelak bila aku cakap tahan 15 min..tapi bila pkir2 balik, mmg tak logik tol, gila hape ..lama tuuuuu...

sehinggalah ada sorg bro ni mbantu aku..yeahhh..maceh bro..ok, bro ni da bgi info yg bagus utk aku, knape tidak aku share ngan korg plak..mana tau info ni pun berguna utk org2 yg nak badan yg fit, kurus & cergas.

Inilah INfo yg saya dapat..

Bro :
Attracted about jogging and exercising. I don't know you're joking on not, but hahaha you just made me laugh =D

Sebenarnya tak perlu pun macam tu. Itu namanya seksa kan diri awak la. Awak nak kurus atau nak fit atau nak sihat, semua itu awak boleh pilih. Saya tak lah master sangat tapi kalau nak kongsi boleh la.

1. Kalau guna dumbell, pastikan posisi awal betul. Nanti boleh cedera tisu dalaman awak. Jangan ambil berat sebagai permulaan. Mesti awak sengal2 badan nanti.

2. Dumbell fokus untuk shape kan muscle. Nak bagi kurus, saya tak jamin. Nak kurus dan fit dan shape, jawabnya hanya jogging. Nak fit jawabnya berenang. Nak shape jawabnya masuk gym.

3. Kalau nak stay in shape, awak perlu jogging dan berenang. Dumbell untuk shape kan lebihan lemak yang sikit. Kalau orang berisi masuk gym dan gunakan dumbell atau alatan berat lain, kesan untuk kurus memang amat lama berbanding jogging.

4. Jogging adalah sebaik2 senaman. Kecederaan adalah minunum, dan amat sihat sebab boleh stabilkan metabolism dengan pam darah dan pembakaran lemak bawah kulit. Hasil jogging yang baik ialah peluh yang banyak dan kurang kecederaan =)

5. Kalau nak shapekan pinggang, hips dan perut, sit up 12x, buat 3 set. And leg up buat sama macam sit up. Tu dua basic for perut. Ada lagi advance lah kalau awak nak betul2 shape.

Itu jelah yang boleh saya share. Tapi kalau awak nak tanya, boleh je mana yang saya tahu. Nak kurus ke, nak naikkan berat badan ke, nak shape ke, nak fit ke or apa je la.

ok, then dia cakap, if nak tnya pape, just gtau , mungkin dia bole tlong..aku pon trus tnyaa.

me :
hahhahhaha tu la psal..sy nak kurus, nak fit & nak shat..semua nak..oh mmg sy nak shape kan muscles pon sbb tak nak flabby kan..u knw girls kan lmak dia lain cikit.hehheh..tpi mber2 laki tak bgi nak main2 dumbbell ni.llntak la..sbb sy tgok mat salleh bdn diorg mmg fit, kdg ada 6 packs.hhahhha..erm, seelok eloknya jog, bape kalori yg elok kita buang shari..sbb sy sllu jog atas treadmill je..

bro :
First awak kena measure berat awak dengan tengok BMI awak more too kurus or berisi. Then baru dapat kira berapa boleh buang kalori. Lagi satu awak kena tahu macamana nak jaga pemakanan. Gaya pemakanan tu yang buat kita buncit tu. Perut paling susah nak jaga nak maintain. Sebab makanan malaysia kan sedap2 belaka! Hahaha.

Awak makan jangan berulam air. Makan makanan yang berkuah memang tak digalakkan. Kalau tak siap2 je awak jaga shape perut awak.

Lemak perempuan n lelaki memang lain. Lemak perempuan susah nak tepu macam lelaki. Dia just akan kembang je. So perempuan sebenarnya lebih senang nak kurus dari lelaki. It's a good news! Hehee. ( bab nie mmg tak dnafikan btoll..aku stujuu sgt, jrang tgok perempuan buncit, tapi lelaki mak aiii, ada tu blom kawen da terserlah keboroiannya) -pndai2 je aku ltak imbuhan..boleh marah cikgu BM nti.

me:
owhhh...sy ada baca dlm magzine, ada 1 girl ni buang kalori dlm 600 kalori shari..gila ke ape..mau 3 jam tu jog..owhhh sy takde masalh perot sbb sy tak mkn brulam air & tak mnum ais..prot tkde mslah..cuma lengan jela..hahahha..lg 1, sy nak tough tak mau flabby sna sini....hahhahaha

bro :
Ala lengan tak yah risau sangat. Kalau nak shape ni excercise yang i think easy and suit for u =)http://www.5min.com/Video/How-to-Get-Your-Arms-in-Shape-169859274

Hahaha buat apa nak tough. Just fit je okay la, but jangan angkat berat sangat, just 5lbs dah okay. But jogging akan buang semua flabby dari tangan, peha, perut n pinggang. Just consistent je okay awak.
Nanti if awak dan consistent with jogging and dah ada shape, nanti baru senang awak nak lagi shape macamana yang awak nak =))

inilah pesanan bro tu kpada aku..pesanan aku plak, masa korg termengah-mengah jogging tu, cakap dlm hati @ cakap kuat.."saya boleh, saya bole, lagi 30 minit je lagi"...bila kita bercakap masa jog yg kita boleh buat, ia akan mrangsang otak kita & mberi kita smangat..kalau kita ckp, penat la, tak boleh dah, so kaki akan trus berhenti..so, pilihan di tangan anda ..:)





No comments: