Nothing special Bout me..daaaaaa

My photo
music addict.food lovers .coff-a-holic.daddy's little girl.book lovers.Food lovers ..Love photography

May 2, 2010

Betapa Pentingnya Ilmu kepada Kita..~ thats Why saya masih Bertahan memegang Buku..walaupun kawan2 saya sume da memegang ANAK..kuang3x..haha


Epistemologi berasal daripada bahasa Yunani iaitu " episteme" yang bermakna PENGETAHUAN dan "logos" yang bermakna ILMU. Oleh itu epitemologi bermakna kajian tentang ilmu pengetahuan. Ilmu ditakrif secara umum iaitu keadaan atau sifat mengetahui, mengenali, mengecam, memahami, mengingati dan mengerti sesuatu perkara, benda, suasana, kejadian dan kelakuan & juga sbgai himpunan daripada apa yang kita tahu, kita temui dan kita fahami itu. Himpunan drpda apa yg kita ketahui dan dan fahami itu dinamakan pengetahuan. Oleh itu, ILMU PENGETAHUAn mencakupi 2 aspek iaitu ilmu sebagai sifat mengetahui dan pengetahuan sebagai himpunan drpda apa yang kita tahu.

Ilmu adlah sifat mengetahui yang dimiliki manusia dan tentu sekali Tuhan sbgai Yang Maha Berilmu. ( manusia & Allah SWT sahaja yang diistilahkan sbgai BERILMU) Komputer & buku wlaupun walaupn lbih canggih dri manusia, kihkihkih...tapi ttp takde akal..Benda2 spt ini tidak boleh diistilah sebagai berilmu sbbnya ilmu mmbawa kpda kepandaian, penilaian, kemajuan, keyakinan, pendirian dan pembangunan. Ini adalah sifat manusia & bukannya mesin.

Kita sebgai manusia perlu mncari ilmu yg benar kerana ilmu menpunyai pertalian secara lngsung dengan diri kita dan alam persekitaran kita. Ilmu juga ada pertalian & kaitan dengan nasib masa hadapan kita. Ilmu yg benar akn membimbing kita utk mlakukan sesuatu prkara pada tmpatnya yg btul dan wajar termasuklah diri kita sndri dan alam persekitaran kita. Dgn mletakkan sesuatu pada tempat yg btul & wajar akn membawa kita kepada keharmonian, adil dan saksama. Keadilan pula akn mmbawa kita kpda ketenteraman, keamanan, kesejahteraan & kebahagiaan. Kezaliman, ketidakadilan & kekacauan timbul akibat drpda ketidakupayaan kita meletakkan sesuatu pada tmpt yg btul & wajar & dgn itu kita tidak berupaya mgambil sesuatu kputusan & tindakan yg adil & saksama. Ilmu yg tidak benar akan mbawa kpda kekaburan & kesamaran trutama skali utk mgenali hakikat diri sendiri. Tnpa mgenali dri sndri dgn tepat, maka hilanglah keupayaan utk bertindak scara adil, saksama, & wajar thdap sbarang perkara lain yg wujud & berlaku. Hal ini akn menjejaskan masa hadapan & Destiny sesorang itu. Hal ini terjadi kerana prinsip kehidupan kita sebagai manusia itu sendri ditentukan oleh bgaimana kita mgenali hakikat dri kita dan tempat letak diri kita & segala sesuatu yg lain, dan dari situ kita akan mgambil sebarang tindakan yg tepat & wajar terhadap alam semesta & kewujudan seluruhnya.

Menurut Ibn Arabi : " KNOWLEDGE , THE GREATEST GOOD, IS ALSO THE GRATEST JOY AND THE GREATEST PLEASURE AND IT IS LIMITLESS. "

No comments: