Nothing special Bout me..daaaaaa

My photo
music addict.food lovers .coff-a-holic.daddy's little girl.book lovers.Food lovers ..Love photography

February 9, 2012

Lagu rakyat Pahang

Assalamualaikum...hari ni aku nak share something ngn kawan2 semua..Kalau korg tension2, korg akan buat apa?..Mcm aku la kan, aku akan menyanyi smbil joget2 setempat atas kerusi @ katil dlm 15 min.pastu sambung la study balik-(memandangkan buat masa ni masih lagi tension ngn study-final year katakan..uhuk uhuk)..klu bosan tahap gaban sgt, aku akan buka lagu rakyat Pahang..(ehem-ehem bangga jadi anak jati Pahang ni)..Korang pon mesti ada lagu rakyat masing-masing kan?? Cuba korg dengar lirik-lirik dia..ada makna tersirat tau..actually   walaupon aku sendiri anak jati Pahang, tapi ada bait2 liriknya aku tak paham sbb kt Phg ni sndiri byk loghat..kebanyakan lagu-lagu Phg ada loghat Temerloh, Pekan, Lipis..gitu la wehhh..klu area Kuantan, lebih pada bunyi Ganu skit..gitu lahhh

Dengan bangganya aku share lagu rakyat Pahang utk kawan2 semua..dengar, jangan tak dengar!!!!






huhuhuhuhhhh penat koi (saya)mengupload..benornya banyak lagi, tapi ni la yg paling koi suka sgt dengornya..aok(awak) jgn tak dengor plak..koi tak pedo'oh  (tipu)..memang sedap didengor lah wehhh.. moh (mari) rodong-rodong(kawan-kawan) dengor yer..

kamus loghat Pahang

aok - awak
koi - saya
pedo oh - tipu
baber - degil
moh - jom
rodong - kawan/sahabat
sokmo - selalu
gebor - selimut
habih reng - sekuat hati..sehabis maksimum
ce - awalan utk menunjukkan perbuatan.cth: "ce" gi tengok dia buat menda tu??
dan - sempat .cth : koi (saya) tak "dan" nak makan tadi..
berlemin - berminyak
beraluih/berhalus - sopan santun, baik budi bahasa
bela - baiki .cth : jap lagi nak gi "bela" kereta.
godei - kacau air.cth : tolong godei air tu kejap..
karang lar - nanti@ sekejap lagi.cth : karang la saya gi kedai
mengkane - telekung sembahyang
se' eh - kenyang teramat sangat
tawor hebe - tawar sangat2

& banyak lagi.....

lagi 1, org Pahang suka sebut gini :
kalau panas disebut "paneh"
malas disebut "maleh"

hehhehhehhe.Selamat belajar.

p/s : loghat Pahang ni payoh nak hilang..maaf ler kawan2 utara, selatan tu yer kalau saya sokmo ckp paham, tapi awok semua tak paham.hehheh


No comments: