Nothing special Bout me..daaaaaa

My photo
music addict.food lovers .coff-a-holic.daddy's little girl.book lovers.Food lovers ..Love photography

May 19, 2009

MACAM -MACAM PERANGAI MANUSIA

huh..pnat btol time keje..maklumlah customer ramai...macam2 prangai manusia yang aku jumpa, berlagak, peramah, gatal, gedik, macam2 la..hahhahah.nak gelak pun ada.tapi dari situ aku dapat mengenal perilaku setiap manusia..antara perangai pelik manusia yang aku jumpa:

customer pertama - hai, i nak buat facial la.."kata sorang kakak ni.."aku jawab, facial kita buat kat cawangan satu lagi sebab kat sini xde orang nak buatkan..saya perunding je bukan beautician..hah ! (aku terkejut bila kakak tu sergah kat aku) ."mana bole, i tetap nak buat jugak, kalau tak, i bagtau boss u.huh, dia cakap macam tu kat aku..tak kira, i nak buat juga..dengan u jgak..dalam hati aku berkata2 " boleh aku buat, tapi kalau muka ko berkeladak, berlumut, xdapat den nak menolong "sambil aku tersenyum mesra la kat akak tu...last sekali, kakak tu pun cakap " ok la.huh..i pgi tempat lain "..ntah macam mana lidah aku tergeliat pgi cakap " makcik, nti pergi kat cawangan satu lagi k..muka dia merah malu bila aku panggil makcik..hahhahahha..tau pun..

customer kedua - seorang mamat muka sebijik Dato' K..planduk 2 serupa..tgok2 produk dalam beauty house..aku datang dekat dia "Ye, cari apa?..dia pandang aku atas bawah.atas bawah dalam hati aku "asal dia ni, scary la plak".tiba2 ada sorang gurl cun datang " i nak pgi bli baju kat bawah plak k " dia cakap dgn mamat tu la..then gurl cun tu pandang aku dengan rasa jeles ( ntah pape ntah gurl ni)..mamat tu jawab ok, nanti i datang..( gf mamat tu agaknya,lantak la)..then dua2 bla...30 minit lepas tu, mamat macam muka Dato K tadi datang , SORANG beb, aku plak time tak tahan nak g toilet...dah bersilang2 kaki ni menahan, mamat 2 tanya nak gi mana.??aku cakap "toilet"..dia cakap nanti la tapi bila tgok aku dah tergeliat2, tergedik2 menahan seksa nak g toilet, dia kata pergi la..perghhhh, lega beb,..bila dah kuar, ingatkan mamat tu dah balik, tgok2 ada lagi,,apa dia nak ni..aishhh...dia pandang aku dengan renungan macam nak telan "awak, nama awak sapa? saya terpikat la kat awak.saya tak pernah jumpa perempuan macam awak" dia kata macam tu kat aku..aku????...takot, berdebar2 la, nak nangis pun ada...uwargghhhh.. "Nama saya Lisa.."dengan yakinnya aku tipu la..tbe2 tringat kat nama anak sedara bf aku yg comel tuh.. awak dah kawin? laa...soalan ni aku malas nak dengar .Dengan penuh cnfident aku jawab, saya dah bertunang, tak lama lagi insyaallah kawin la...hahahha.padan muka dia..Muka mamat tu merah , konon sedey la .." knape saya lambat jumpa awak? saya betol2 minat kat awak ..saya nak masuk minang awak?boleh x nak mintak num phone awak.saya nak berkawan dengan awak " mamat tu mbebel plak dah..aku dah macam orang giler kot time tu..pusing sana pusing sini, tgok produk, kmas magzine..tbe2 mamat tu datang dekat, dia pgang tangan aku.ni aku panas ni..rasa nak tumbuk je muka dia...aku cakap" encik, tolong jangan macam ni, saya dah bertunang, xelok encik buat prangai macam ni..pas aku membebel pot pet pot pet.....dia diam. aku cakap, "nak bei barang ke x" dengan malu dia cakap "ok la, amik STOP satu " tolong buka sekali k,i nak manja2 dgn u.." ish, giler orang ni" layan jela..selesai aku bukak "ok dah siap, thanks 'aku cakap..dia pun kuar dengan rasa frust..hahaha padan muka

custumer ketiga - seorang akak tersenyum2 ,aku pun "iye kak, cari apa..?Akak nak cari tungku bersalin la.."owh ada kejap k..aku pgi amik ..erm wangi akak tu cakap, yang jenis lain xde?"xder la kak, aku jawab.xpela macam tu dia kata..ada jual bengkung tak?aku kata ada, jap saya amik ye.kakak tu duk belek2 then dia kata "yang lain xde ker"..tak delah kak, bengkung semua sama je..dia cakap tak pe la dik..ok, aku senyum lagi.hehehe.pas tu dia tanya, set bersalin ada tak?ada kak, jap ye, saya pergi amik ."aku pun amik lagi barang yang dia nak tengok.".bagos ke ni dik?dia tanya aku..Aku jawab" bagos kak. aku pun terangkan la pot pet pot pet pot pet dkat 15 minit..lama tu..dia cakap, tak pe la, nanti akak suruh suami akak beli k..aku diam sambil senyum lagi..lpas tu dia tanya ada minyak, ada lotion, ada minuman ksihatan , ada jamu..kaki aku dah naik krem ni...dah dekat 2 jam akak ni..tapi aku masih hadapinya dengan senyuman..last2 dia cakap, tak pe la dik..maaf ganggu adik, akak xbawak duit ni.nanti apa2, akak suruh suami akak belikan ye..Aku masih hadapi dengan senyuman tapi dalam hati Tuhan saja yang tahu...huh ~

customer keempat -ye kak,bang cari apa?aku tanyasepasang suami isteri ni.. cari produk nak putihkan muka, diorang cakap..aku pun bla..bla..bla....diaorang cakap ok la amik sekotak..muka dah putih, badan hitam plak nanti..aku sekali lagi bla..bla..bla..ok, amik la satu set, diorang cakap..aku happy la kan..daya pujuk aku berjaya..hihihi.."yang, awak amik la ubat kurus, nanti badan awak macam adik ni " si suami cakap kat isteri "aku senyum2 jela...bla..bla..bla...ok,amik satu produk kurus tu k..dikira.dihitung..sume sekali RM 360. kalau la setiap customer macam ni kan best..huhuhuhu

customer kelima -seorang lelaki.."dalam hati aku, asal pakcik ni kehulu kehilir tapi xnak masuk..aku pn panggil la,"nak cri apa?" erm, ubat kuat ada? Ubat kuat?aku macam pelik,apakah yang dimaksudkan dengan kuat tu, ? ''aku diam sambil memikir..tak pelah, xde kot, pakcik tu berkata2..aku pun cakap."kejap2, aku pergi keluarkan semua produk lelaki n letak atas meja."n then aku cakap, ni semua produk lelaki.." pakcik tu membelek semua produk dan akhirnya memilih satu daripadanya..aku menahan senyum dan ketawa..rupa2nya ubat kuat ni.hahahah..

sebenarnya macam2 lagi prangai manusia yang aku jumpa..tapi semua tu mengajar aku erti kesabaran yang tinggi, bagaimana aku mengawal emosi..dan berkomunikasi dengan baik..dan yang paling penting mengajar aku erti kesyukuran dengan anugerah yang aku miliki..

No comments: