Nothing special Bout me..daaaaaa

My photo
music addict.food lovers .coff-a-holic.daddy's little girl.book lovers.Food lovers ..Love photography

April 18, 2011

Untuk Adik Perempuanku Yang Tersayang

Assalamualaikum..tak jawab berdosa..Hari ni rasa rajin cikit nak menulis blog. Kali ni aku nak bercerita pasal ketakutan budak-budak lepasan SPM. Kemana arah mereka nak pergi..Memandangkan aku banyak berkawan ngn mber2 adik aku di FB, dapatlah aku tahu luahan hati mereka setiap hari..Klu yg dapat result gempak tu, mmg masyuk gak la asyik interbiu itu ini..Tapi kalau yg dapat ala-ala kadar je, mmg sedih bila fb berbunyi begini " aku tau result aku tak gempak, tapi takkan takde peluang langsung nak pergi mana2"..sedey tak sedey tak??? Lepas SPM dulu, aku pon mcm ni gak. Masa sekolah dulu, aku ni agak pemalas + bengap gak.huahauhauahu..maklumlah remaja nak membesar, banyak main arr kan..Tapi walaupun result ala-ala kadar, aku berlagak tak nak masuk kolej-kolej ni..Aku nak masuk IPTA. Aku tak nak mak bapak aku kuar duit yg byk utk tanggung aku..Kalau diikutkan hati,  aku nak sgt masuk Akademi TV3 masa tu, skrg da MIIM, tapi bila mngenangkan yuran pengajian, fuhh, aku lupakan hasrat aku.uwarghhhh..Klu tak, aku skrg da jdi pemberita TV3 dah.hahhahaha..Aku pon relax2 dulu. Aku apply UITM..Tak lama lpas tu, UITM pggil interbiu.perghh, aku pon pgi dgn bersemangat, tapi aku rasa mcm tak dpt.Manakan mungkin aku dpt, sdgkan yg dtg pda masa tu semuanya berbakat wooo..terasa kecik diri ni.huhuhu(takpe2, relax, cool bebeh). Ok, lepas tu aku mulakan hidup aku spt biasa, relax2, main2,.taraaaaaaa tak lama pastu aku diterima masuk UiTM. Bialah org nk ckp pe pon psl UITM. (Universiti tolong Melayu ke, universiti paling low kat Malaysia lah, lantak arr..yg penting UITM sentiasa dihatiku). UITM jugak U yg mgajar aku erti hidup, yang banyak mengubah peribadi & sikap aku dari pemalu yg amat kpda berani yg amat..dari bengap ke bijak.dari malas ke rajin..Semua yg baik2 aku dapat dari UITM. Kat sini jugak aku kenal persahabatan yg sejati..I love u friends..muahh muahh muahh..(mak aku ckp, aku dapat uitm sbb rezeki & luck) hehehe..Sampai hati mak aku, penat2 aku g interbiu, kata luck plak..adeihhh..

3 tahun menimba ilmu di UiTm, tibalah masa nak grad.Masa ni aku sedey giler..Aku tak sggup nak bpisah ngn mber2 aku yg tersayang yg aku da anggp mcm adik bradik..huhuhu.kemana arah tuju aku pasni..??? Keje @ belajar??? Aku pon apply smbung degree kat UITM. Alangkah terkezutnya aku bila UITM bgi course yg aku tak minat??? Takle jadik camni..Aku tak mnat kira-kira..Aku minat seni. Aku minat media. Aku minat bercakap. Aku minat tv. Aku minat radio. Aku suka bekerja tak kira waktu..Aku tak bole duduk diam.Manakan mungkin aku nak belajar kita-kira... arghhh kusut. Setelah pikir dalam2, aku amik kputusan utk tolak tawaran. Mmg 1 keje giler bila ko tolak IPTA. Tahukah ko org lain berebut2 nak masuk IPTA. Tapi otak tak center ko boleh menolak suka suki jer..Aku menangis semahu-mahunya..uwarghhh uwarghhh..Bape bulan aku duk melangut memikirkan nak pergi mana? Aku tak bole apply IPTA dlm masa terdekat sbb aku da reject twran UITM tu..( pastu jiwa aku mkin tertekan bila mak ngan ayah aku ckp, lpas ni tak bole mntak IPTA dah, nama da blacklist, UITM takkan terima aku lagi. U lain pon tak nak trima aku..uwarghhhh)Takpela, aku keje la..sonok gak keje, ilang tekanan.Tapi aku tak nak ada Diploma je..Aku nak ada degree!!!!..Ah, lantaklah, aku try apply IPTA. Cubaan berani mati mintak semua U yg ada kat Malaysia. hahhahah

Alhamdulillah, anda diterima masuk UM...i loikee..happynya aku tak dpt nak dibygkan. Tapi dlm masa yg sama sedey sbb tak dpt bsama2 ngn mber tercinta kat UITM. huhuhuhu..Aku apply UM sbb 1.dkt KL.(so, aku snang nk bgerak gi shopping, hahahha .aku tipu jerr).2.sbb kat UM aku bole amik 2 course yg berbeza walaupon lain fakulti (major & minor la kan).3. sbb aku nak try test, dapat ke tak aku masuk UM.bhahhahha.(berani mati la kunun-kunun)..erm, UM ni mmg best klu ko bertekad nak study hard +study smart.Kalau ko nak main, baik ko jgn apply. Sbb student2 UM semua otak nak belajar je. Aku pon tension masa mula2 masuk..Kenapa semua nak berlumba2 belajar.Berlumba2 nak dpt dekan.huh..tak phm aku. Hidup seolah2 tak fun langsung..Chill la babe. Weekdays ko dah g class dri pgi smpai ptg, then mlm study, weekends kita enjoy la kan..ni idakkk..study gakk..Ahh lantaklah, yg pntg aku bab2 belajar ni, aku takle paksa..Nti buku yg baca aku, bukan aku baca buku!!!! heheheh, tapi bila aku da lama kat sini, aku da paham kehidupan kat U ni.mmg semua nak berlumba2 belajar sbb nk dpt pointer yg tnggi. Aku pon mula da terikut2. Aku da mula terpikir betapa pntingnya pointer yg tinggi utk masa depan aku nti.huhuhu. Tak sabar nak tggu tahun dpn. Tahun depan aku da boleh grad..yahooo..

Kepada adikku, aku mmg pelik ngn adik aku sorg ni. " Bila aku tnya dia, minat apa?? Dia cakap " tak tahulah"..Masa nak isi form utk apply course, aku tnya lagi minat dia supaya aku boleh isi course dari yg dia pling minat ke tak minat.. Tapi last2 aku letak berdasarkan apa yg aku minat.bhahhhaha..Apala budak ni. Lepas tu, call aku ckp nak apply kolej la,kolej itu ini.Geram je aku time tuh.. Result adik aku ni ok, pendek kata klu nk masuk UITM mmg lepas la.masuk matriks pon lepas.. Tapi dia ni yg risau bebenor tak dpt IPTA @ matriks.. Aku bukan tak nak dia masuk IPTS, ok je kot..Cuma korang tau je la kan, yurannya bape kali ganda ngan IPTA. Aku tak nak la kerugian disitu.Skrg adik aku ngah kerja sambilan smtara tggu panggilan. tapi aku tau jantung dia mesti duppp dapp dupp dapp memikirkan dapat ke tak? dapat ke tak?? tapi aku yakin , dia msti dapat masuk IPTA.insyaallah. Harap-harap dua2 adik aku ni dapat masuk U .dapat masuk IPTA. Amin. 

p/s : Allah dah merencanakan yg terbaik utk KIta..Yg pling penting yakinlah pada diri kita..Tak semestinya kita bodoh+ bengap, kita tak boleh buat apa2. Mungkin ada hikmah disebalik semua yg berlaku. Rezeki ada dimana-mana. Insyaallah Allah bersama kita. :)



2 comments:

Unknown said...

mana2 pun ok... yang penting study

Carl Nadia said...

ak ah..mana2 blaja pon sama..cuma kalu result tak gmpak tak bole nak memilih sgt..huhuhuhu..lainla klu gemapk kan.wooooooo berebut U nak bgi kita blaja tmpat dia