Nothing special Bout me..daaaaaa

My photo
music addict.food lovers .coff-a-holic.daddy's little girl.book lovers.Food lovers ..Love photography

August 10, 2011

Ramadhan yang Ceria

Assalamualaikum kawan-kawan semua. Terlebih dahulu Nadia nk ucapkan Selamat Berpuasa kepada masyarakat Islam tak kira dimana mereka berada.di Malaysia ke, United Kingdom ke, Russia ke. Aku saje je ckp United Kingdom & Russia ni sbb ada juga mereka yg tggal disana baca blog aku yg ntah pape ni.ahak ahak..terima kasih banyak yer.. ini blog org pemalas je.Kalau ada mood bru nak ngada2 tulis. Ok, Sempena bulan Ramadhan ni, blog aku dah berwajah baru.Lebih ceria & soft gitu.Maklumlah bulan puasa kan, tuan dia ni asik monyok & ngantuk jer...ok, bulan puasa ni korang selalu buat apa? Apa aktiviti korang?Ada yang kata bulan Ramadhan ni sama je dgn bulan-bulan yang lain. Bezanya cuma kita berpuasa di siang hari, lepas tu melantak semasa berbuka.hehehhe..ada lah tu yg melantak tuuu...Tapi bagi aku, bulan Ramadhan ni lah masanya untuk kita melakukan perubahan dalam diri kita. Mmg la org kata nak berubah ni, bila2 pon boleh, ye, aku paham...Tapi bagi aku Ramadhan ni special cikit la..Maklumlah syaitan2 kan dah dikurung, jadi dugaan2 jahat tu dah kurang cuma tggal nk control nafsu diri je..Contohnya, ramai gurls yg bertudung bulan puasa ni, sejuk mata memandang..hihihihi. Apakata teruskanlah usaha murni anda itu. Kalau bulan puasa anda boleh melakukan, kenapa tidak bulan-bulan yang lain..betul tak?

Seterusnya, bulan Ramadhan ni lah masanya untuk kita habiskan masa dengan beribadat. Bulan ni orang berlumba-lumba nak buat kebaikan.nak buat amal jariah, nak buat ibadat. Rugi rasanya kalau kita buat tak tau je di bulan yang suci ini. Alhamdullilah, tahun ni aku dapat jugak berpuasa penuh dengan family.dah 2 tahun berpuasa di KL dgn kawan2, makan pon kurengggg ler sikit.huhuhuhu..tahun ni jugak dapat bertarawikh dgn ibu & adik..Alhamdulillah..Haaa.lagi 1, bapak aku cukup marah kalau anak2 dia tak nak bangun sahur.hahhaha..at least, bangun minum air, makan biskut klu dh mls sgt..okaylah kawan2.SELAMAT BERPUASA & SELAMAT BERAMAL..

Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan ' 'Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut: 


Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada),  Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri. Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya. Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-amiinkan adalah Rasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat.

Oleh itu, saya memohon maaf jika saya ada berbuat kesalahan, baik yang tidak di sengajakan mahupun yang di sengaja ,terang terangan atau yg tersembunyi,  semoga kita dapat menjalani ibadah puasa dengan sempurna, diberkati dan dirahmati Allah S.W.T


Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Saya telah mendengar sabda Rasulullah s.a.w. mengenai Ramadan: Sesiapa yang mendirikan sembahyang (Tarawih) dalam bulan itu dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredaan Allah, akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu



No comments: